Feta sajt készítés

Tudom, nem túl gyakori tendencia, hogy olyan készítményünkről írjunk, ami nem sikerült.
Mégis leírom feta kísérletemet, okulásul, vagy netán azért, hátha közösen jobban kisütjük, miért volt a sikertelenség.
E sajtféleséget már régóta terveztem elkészíteni, hisz így karácsonyhoz közeledvén akár gasztro-ajándékként is megállná a helyét. Receptjéhez kiindulásként a sajtkészítés.hu oldalt tanulmányoztam, mivel ott sok gyakorlatias dologra is felhívják a figyelmet, sokszor a legmélyebben elemezve a részleteket.
5 liter tehéntejjel dolgoztam, amibe 32 fokon beletettem a csomómentesre elkevert élőflórás joghurtot.
Fél óra pihentetés után 2,5 ml oltóval beoltottam. 45 perc után gyönyörű májasan tört, így 2 cm-es kockákra vágás után negyed óra pihi következett. Ezalatt a savó ellepte a tetejét. Fél órán keresztül többször kevergetni kellett, hogy az alvadék ne tapadjon össze.
Ezután a savót leszűrtem, az alvadékot tüllzacskóban fellógatva hagytam több órán át csöpögni.
A savót félretettem sófürdőnek.
Közben az alvadékot többször átforgattam a tüllzacskóban, hogy szép gömbölyded formát vegyen fel.
Másnap vágtam fel kockákra, majd elkészítettem a sófürdőt: a savót a mennyiségének 1/8-val sóztam meg, azaz fél liter savóhoz kb. 6 dkg sót számoltam.
2 literes befőttes üvegbe raktam a sajtkockákat, majd ráöntöttem a sós savót és ment pihizni a hűtóbe egy hétre. Ezután kisüvegekbe csoportosítottam, és egész borsszemekkel díszítettem.
Felhasználásig hűtőben tároltam.
Nos, a végeredmény 3 hét után sajnos az, amire fel is hívták a figyelmet, hogy ha az oldat nem eléggé savanyú, akkor a sajt a szélein szétmállik. Ez történt nálam is.
Valószínű, be kellene szereznem egy savfokmérőt:((
Hol ronthattam el? Tud valaki segíteni?




Megjegyzések

  1. nem tudom segít-e az én tudásom, de:
    a fetát sem nem édes sem nem savanyú tejből kell csinálni, annyi oltóval, hogy jó egy óra alatt aludjon meg. Csepegtetés 18 fok körül (inkább alatta), 5-8%-os sóoldat a végén.

    VálaszTörlés
  2. Újságíró Világvégén: a se nem savanyú, se nem édes tejet hogyan éred el, mit értesz ezalatt pontosan?
    A sómennyiség az általad írtnál akkor több volt nálam...A recept viszont a sólé 1/8-dát írta. Nagyon nem mindegy az 1/8 vagy 8%!
    A majd 24 órás csöpögtetésnél egész biztos volt idő, amikor 18 fok alatt volt a konyhámban: éjszaka, mikor a sparhelt elalszik. Addig azonban biztos magasabb hőmérsékleten volt. Legközelebb száműzöm az alvadékot a spejzba:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szervusz!
      Most direkt szeretnék fetasajtot csinálni, mert az előző adag sajtom véletlen lett az:). Ezért tévedtem most ide. Nálam a sajtkészítés totál nem ilyen macerás dolog, bár még soha nem is volt kifejezetten célom egy egy sajtfajta elérése. A fetánkat hogy kaptuk? Először is jó egy hétig gyűjtögetett 4-5 liter kecsketejem volt az alap. Ezt kéz melegre hevítettem, és akkor tettem bele a tejoltót, amiből 10 literhez kell 1,7mg. Egy óra után felkockáztam, nem túl kicsire, és egy éjszakát állt a savóban. Reggel textilpelusba öntöttem, és nem piszkáltam többet, hanem két napig, a nem túl hideg kamrában csöpögött. Ezt után egy tálba tettem vizet, abba 4-5ek-nyi sót, és ebbe raktam egy bő hétre a sajtot. Tegnap előtt vettük ki, és akár az állaga, akár az íze az eddigi legízletesebb fetaélményemet adta. Ma megint készül egy adag, hasonló eljárással, remélemújra remekeredményt kapok:)

      Törlés
    2. Szerintem is így kell csinálni.Nem tulgondolva.

      Törlés
  3. a friss tejből tuti nem lesz fetád - hagyd savanyodni (na igen, savfokmérő nélkül nehéz), szóval savanyúnak kell lennie,de csak annyira, hogy melegítéskor még ne csapódjon ki. Igen, én is azt számoltam, hogy nálad az nem 8% - hozzáteszem, nálam csak kecsketej van, nem tudom, hogy a tehén annyival sósabbat igényel-e? :S ha a hőmérsékletet változtatod, meg a savanyúságot sikerülne beállítani, már sokat jelentene. és én még hagynám csöpögni, hagy savanyodjon tovább, meg a savó is, míg visszakerül bele a sajt.

    VálaszTörlés
  4. Savfokmérő híján vajon mennyi ideig kell savanyodni hagyni a tejet? Vagy a joghurttal átkevert tejet fél óránál tovább kellene hagyni savanyodni? Vagy már az eleve - mondjuk egy éjszakán előhagyott - tejbe keverjem bele a joghurtot? Jó sok kérdés merül fel, nem mondom...

    VálaszTörlés
  5. a már savanyodásnak indult tejet kellene kultúráznod - az oldalon, amit linkeltél is 8,8 volt már az SH fok.

    VálaszTörlés
  6. vegyész irta:
    a kész feta pH-ja (savassága) 4,4-4,6: a savasság méréséhez nem kell a drága savfokmérő,
    elegendő a nagyon sokáig kitartó indikátorpapir célszerűen olyant kell beszerezni, ami
    savas-lúgos pH-át egyaránt képes mérni, ezt univerzál pH-papirnak hivják, s pár centi átmérőjü kis tekercsben kapható,
    egyelőre ennyit, jó munkát kivánok
    jános

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm János a jó tanácsot, ezt a PH-papírt beszerzem alkalomadtán, bár most kicsit megcsappant a feta iránti lelkesedésem. Gondolom, ha minden nap fetát csinálnék, hamarosan rájönnék a megfelelő savanyúságra, hisz nem hiszem, hogy a görög parasztok is Ph tekerccsel állítják be a savfokot a hegyekben...

    VálaszTörlés
  8. Szia! Én is készítek tehéntejből feta jellegű sajtot itthon. Savfokmérőt nem használok, joghurt helyett kefirt teszek bele és a savó másnapos, savanyodott. 12.5 %-os sóoldatot készítek és ebben sokáig eláll. Valahol azt olvastam, hogy ha nem elég sós a sófürdő, akkor mállhat a széle.
    Egyébként így készül Erdélyben is a telemea nevű sajt is.
    Jó munkát!
    Kinga

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a hozzászólást, és én is jó sajtozást kívánok Neked:))

      Törlés
  9. Most jóindulattal irigykedem, de jó lenne ilyesmivel foglalkozni, finomakat enni :)

    VálaszTörlés
  10. Csatlakozom Ildikóhoz, nekem sem volt olyan maceráns. Én egy kecskékkel foglalkozó könyvből vettem a receptet. Azt írta, hogy nem savanyodni kell hagyni, hanem hogy meg legyen a kellő sav fok, az esti tejet keverjük össze a reggelivel, minimum, vagy két napig gyűjtsük a tejet, és a második nap reggelén ha hozzáöntöm a friss tejet lesz annyi savfoka amennyi kell. Ha szeretném ezt az időt lerövidíteni, akkor az első sajt szűrésből tegyek félre, persze hidegre, és azt öntsem hozzá a friss tejhez. Sose volt semmilyen mérőm mégis sikerült a sajtom. A másik dolog, hogy nem felkockázva sóztam, hanem amikor még egyben volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Marcsi, már egész kis szakirodalom gyűlt össze ennél a bejegyzésnél fetasajt készítésről:))
      Talán hamarosan újra megpróbálkozom vele...

      Törlés
    2. Drága Zsuzsi!
      Az indulás hibás, nem joghurttal kell kultúrázni, hanem R703-as feta kultúrával.
      Feltettem egy leírást , bár ebben olajban pácoltam, de lehet savóban is.
      http://www.sajtkeszites.hu/blogbejegyz-s/2013/11/03/kr-msajt-s-feta-m-sk-pp
      Ha savóban érleled, és kivárod indulásnál a 3 órát, utánna oltod, akkor a sajt is és a savó is le fog savanyodni a kivánatos 4,7pH-ra most télen 24 ó alatt, nyáron előbb.
      A savónak 8-10% sót kell tartalmaznia.

      Törlés
    3. Köszi Rózsa a hozzászólást, és nagyon örülök neki, hogy hallok felőled:))

      Törlés
  11. Sziasztok! En most kezdenek bele a feta keszitesbe. Neha sajnos elkerulhetetlen a savanyu tej igy mivel turo mar van eleg, gondoltam csinalok belole fetat :) annyi kerdesem lenne, higya a tej megsavanyszik akkor is kell bele joghurt vagy kefir?? Koszi a valaszokat.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Füstölt nyúlcomb

Nyúlszalámi