Citromfüves pezsgőital és sarkantyúka virágdzsem

Egyre inkább beleásom magam a vadon termő virágok, növények, gyógyfüvek felhasználási módjába és kacérkodom a nem megszokott növények eltevési módjaival, ebben nagy segítségemre van Erdőkóstoló és Marie-Claude Paume is Ehető vadnövények című könyvével. Igen, akkor ez itt most az ingyen reklám helye, de biztosíthatok mindenkit, hogy nagyon hasznos, örömet okozó tevékenységekre akarok buzdítani a megemlítettek munkáján keresztül. Nekem egyelőre ennyi a tanulmányutam, de ha időm engedi, talán lesz folytatása a megtanulandóknak.
A felhasznált növényeket termesztem is kis füveskertemben, a sarkantyúkát pedig annyira megszerettem, mint étel- és édesség megbolondító csoda virágot, hogy évről évre egyre többet ültetek, idén pedig már reményeim szerint saját vetőmagot is fogok tőlük átteleltetni a jövő szezonra.
A pezsgőitalhoz a citromfű most ontja legintenzívebben a zsenge levélkéit, s ha javasolhatom, érdemes a reggeli harmatban begyűjteni őket, ilyenkor a legfinomabb az illatuk. És persze érdemes ebben az állapotukban minél gyorsabban feldolgozni őket, hogy a termék a lehető legtöbb ízzel, aromával ajándékozzon meg minket.

A citromfüves pezsgőital így készült:

- 3 maréknyi citromfű levél, ennek a zsenge szára is finom, aromás, de a vastagabb, fásabb szárrészt ha javasolhatom, ne használjuk ehhez
- 1 liternyi felforralt és lehűtött tiszta víz
- 1 csapott evőkanálnyi cukor
- egy nagyobb csipet só
- 2 karika citrom héjával, levével
- 1 kiskanálnyi reszelt gyömbér

A szűrőtálban finoman átmosott és lecsepegtetett citromfüveket leöntöttem a vízzel, és két estét állni hagytam szobahőmérsékleten.
2 nap múlva a füveket jól kinyomkodva eltávolítottam, és palackba zárva szobahőmérsékleten vártam a természetes erjedést. Ez függ a külső hőmérséklettől is, úgyhogy 2-3 vagy akár ennél is több nap kell a buborékok megjelenéséig. Ezután mehet a hűtőbe, és így egy nagyon kellemes, savanykás pezsgős üdítőnk lesz a forró napokra. A megmaradt citromfüvet pedig még mindig fel lehet használni zselatin segítségével dzsemként.


Sarkantyúka virágdzsem készítése:

- 2 marék virágszirom
- 1 alma
- 2 evőkanál kristálycukor
- fél evőkanál citromlé
- 1 zacskó zselatin

Az almát vékony szeletekre vágtam és 7 dl vízben puhára főztem, pépesítettem, és szűrőn átszűrtem az almalevet . Ebbe a gyümölcslébe tettem bele a virágokat (szűrőn lazán átmostam előtte) 3 órára, szobahőmérsékletre. Szép rózsaszínes lett a szirmoktól a lé. A virágokat kiemeltem a léből, és a gyümölcsös lét feltettem forrni a cukorral. Lehűtöttem, majd elkevertem benne a zselatin, hozzáadtam a citromlevet. Érdemes kóstolni előtte, hogy a citromlé ne vegye el a gyümölcsös virágízt. És a cukorral is így bánjunk, ne az édes íz érvényesüljön, hanem a virágé! Inkább kevesebbet, mint többet! Még a zselatin megdermedése előtt az üvegekbe raktam a félretett virágokat és lezártam őket. Előtte kóstoltam, szerintem csodás!
Kifertőtlenített üvegekbe töltöttem és lezártam.

Kalácson és süteményekhez kínálnám.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Füstölt nyúlcomb

Nyúlszalámi

A jancsikályháról