Napraforgó és turgornyomás
Két vélekedés a napraforgó forgásával kapcsolatban. Egy új keletű, tudományos, és egy alig régebbi, megfigyelésen alapuló. Szerintetek? Ti megfigyeltétek már a napraforgót? Nagyon kedves növényem, imádom a falu határában ringó tábláit és engem is úgy tanítottak, hogy mindig a fény felé néz. Talán épp itt az ideje a Lázár István szerinti alapos megfigyelésnek...
"Hogyan forog a napraforgó?
Nem úgy, mint például az érintésre összecsukódó mimózalevél. Utóbbiban a
sejtben lévő káliumion gyors kiáramlása, ezzel együtt a turgornyomás hirtelen
csökkenése okozza a mozgást. A napraforgó ellenben pusztán asszimetrikus
növekedésével valósítja meg a forgást – derítette ki a kaliforniai egyetem
egyik kutatója, Hagop Atamian. Napközben a szára keleti oldala növekszik
gyorsabban, így a növény nyugati irányba hajlik el, éjszaka viszont a nyugati
oldala nő, így a napfelkeltét már keletre fordulva várja a növény. A növekedési
hormonok ritmikus kibocsátását két fényérzékeny gén szabályozza – egyik az
éjszakai, a másik a nappali növekedésért felel. Éppen ezért a kifejlett
napraforgó már nem mozog, keleti irányba fordulva marad. A napfényben fürdő,
meleg virágok ugyanis több beporzót vonzzanak. Sikerült a forgás evolúciós
előnyét is bizonyítani: a mozgásában akadályozott növény 10%-kal kevesebb
biomasszát termel .
LÁZÁR ISTVÁN
Napraforgó
Életem első újságcikkét, amely rögtön a
természettudományos ismeretterjesztés körébe tartozott, 15 éves fővel írtam,
arról, hogy mi olvasható ki a télen, frissen esett hóban az állatnyomokból.
Ez a Cserkészfiúk című lapban jelent meg, annak utolsó vagy utolsó előtti
számában, éppen amikor egy időre befellegzett a magyarországi
cserkészmozgalomnak.
Életem második újságcikkét viszont már a frissen
létrehozott iskolai faliújságba, helyesebben -ra írtam, vállalván e lap
természettudományos rovatának szerkesztését. Ekkoriban sokat forgattam Gaál
István, a jeles geológus, palentológus és ismeretterjesztő Amit rosszul
tudunk - Természettudományi koholmányok és balítéletek című könyvét (A Magyar
Könyvbarátok számára kiadta a Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest,
1936). Ennek Megtévesztő növénynevek című fejezetéből választottam ki és
írtam át azt, ami a napraforgóról szól.
Miközben számos más nyelven is e növény neve a
magyar név tükörfordítása, avagy a magyar név amazok tükörfordítása,
évszázadokig a tudomány is - vagy amit annak véltünk - beszámolt a Helianthus
annuus ama csodás tulajdonságáról, hogy virága, de már kinyílatlan bimbója is
reggel kelet, délben dél, estére nyugat felé fordítja arcát":
tányérját. Követi tehát a Nap járását.
Magyarországon azután nem más, mint Gárdonyi Géza
(1863-1922), a természet megfigyelőjeként is kiváló, e tekintetben Goethe-i
alkatú író szállt szembe a hiedelemmel, míg a vadászati szakértőként
világszerte ismert zoológus, Nadler Herbert (1883-1951) átrándulván a
botanikába, sok ezer napraforgó gondos megfigyelése alapján szögezte le: ...
ezek közül egynek a virágzata sem fordult a Nap után, tehát nem forgott,
ellenben valamennyi állandóan napkeletnek nézett, tehát csak reggel kapta
szembe a napfényt, délután már hátat fordított a Napnak".
Ha tehát a huszadik században még bőven, a nagy
tekintélyű író és a hírneves tudós szavával, s megfigyelései alapján is
bizonygatni kellett, ami egyébként bárki kertjében vagy földjén, ahol a
napraforgó kélt, a legegyszerűbben, a saját szemünkkel, nap mint nap
igazolható, akkor magam igazán nem csodálkozhatom.
Nyilván csak naiv, ifjonti lelkem volt az oka, hogy
ingerülten és szinte kétségbeesetten reagáltam. Mert amikor reggel
kiragasztottam a faliújságra a napraforgó naponkénti forgását cáfoló
cikkecskémet, a következő tízpercekben nem győztem fogadni a gúnyos, heves
cáfolatát cáfolatomnak. Osztály- és iskolatársaim java vidéki, sőt,
kifejezetten falusi gyerek volt, s akár paraszt, akár pap vagy kispolgári
ivadék, földközelben éltek, többnyire nekik is volt a családban földjük vagy
legalább kertjük. S versenyt bizonygatták, hogy én bedőltem valami városi
tudós" okvetetlenkedéseinek, hiszen azt a gyerek is tudja, falun
mindenki látja, hogy hogyan forog a napraforgó reggeltől estig a Nap után.
Üljetek ki egy napraforgó tövébe, s maradjatok ott
reggeltől estig, azután beszéljetek - ordítottam a folyosón a szünetben.
Láttuk mi már azt elégszer, nincs azon mit nézni; forog, és kész - felelték
konokul. Bevetettem utolsó érveimet, miszerint ha egy kukoricatábla mind a
négy szélére körben egy sor napraforgót vetnek -ahogyan ez falun gyakorta
történik -, akkor a keleti oldalon a virágfejek reggeltől estig mind keletre,
a délin délre, a nyugatin nyugatra állanak, míg az északi oldalon
össze-vissza; és hogy a magányosan álló s elágazó, sokvirágú napraforgótövön
meg minden virágzat kifelé fordul: beáll a legtöbb fény felé bimbó korában,
és a beérésig ott is marad... Hiába. Egyébként értelmes tanulótársaim is
meggyőzhetetlennek bizonyultak: egyik sem mondta még csak azt sem, hogy na,
azért a szünetben én majd megnézem odahaza, hogy miként is van ez!?
Életem második ismeretterjesztő próbálkozásának ezt
a kálváriáját most Bencze Gyulának a Természet Világa 1993. 4. számában
megjelent, Valahol - és Európában? című írása idézte föl bennem. Az sem
érdektelen ebben, hogy az új-zélandi és magyar fiatalok áltudományos
hiedelmeiben miként mutatkoznak meg a helyi" hagyományok.
Sokkal fontosabb azonban az a teljes kép, amely -
bár a mintavétel viszonylag csekély volt - alighanem jól reprezentálja az
egész magyarországi ifjúság mentalitását. Közbevetőleg megjegyzem még, hogy a
természetgyógyászatban való hit"-re vonatkozó adatok nemigen
értelmezhetőek, a fogalom körülhatárolatlansága miatt; míg a halál utáni életre
vonatkozó válaszokban nyilván keveredik a hagyományos keresztény vallásosság
és a mostanában a keleti kultúrkörön kívül is terjedő lélekvándorláshit
elfogadása. (E problémákra Bencze maga is utal.) De hogy a kép igazán
nyugtalanító vonásaira térjek: a magyar 1418 évesek körében a telepátiára
57, a földönkívüliek látogatásaira 51, az asztrológiára 34, a telekinézisre
33 és a szellemidézésre 34% mond igent. Az pedig egyenesen elképesztő, hogy a
Nulladik típusú találkozásokat 65% tudományos műsornak tartja, 23%
szórakoztatónak, és csak 12% minősíti áltudományos halandzsának.
Az okok keresése messzire vezetne, ezerfelé ágazna.
Ám, annyi bizonyos, hogy gyors változás nem remélhető. Hiszen azokat az
évtizedeket, amikor a szükségszerűen zavaró, dezorientáló kettős
nevelés" és a hiteltelen és dacreakciókat keltő vulgár-materializmus
uralkodott Magyarországon (is), most, a szabadság mámorában a népbutítás
gátlástalan terjedésének évei követik. A különben oly üdvös világnézeti
pluralizmus jegyében szinte semmi korlátja nincsen a hamis prófétaságnak -
legyen szó akár a politika, akár a hit szférájában önjelölt
megváltókról".
S a szabadság e mámorának különösen a hatása alá
került a sajtó, amely a gyilkos piaci versenyben nem hajlandó
önmegtartóztatásra, akár horoszkópok közléséről van szó, akár parafenomének
hókuszpókuszairól, vagy - olykor egészen nyilvánvalóan idegbeteg emberektől
származó -újabb ufólátomásokról. (Utóbbiak abszurd csúcspontja több,
hiteles" beszámoló volt földönkívüliekkel létesült nemi
érintkezésről...). Ha pedig némely gabonakörök furfangos diák elkészítői
leleplezik magukat, ennek alig van jelentősége, sajnos. Hiszen tudjuk",
hogy a napraforgó forog a Nap után - ez a reflex sokkal erősebb a hiszékeny
emberekben, mint az, amiről a saját szemünkkel is meggyőződhetünk.
Tudok-e hát ígéretes stratégiát? Amivel kezdem, az
látszólag ellentétet mutat kiábrándító ifjúi tapasztalatommal Patakon, amikor
a napraforgóvitában a saját szemmel ellenőrzést ajánlottam diáktársaimnak,
oly kevés sikerrel. Ennek ellenére, csakis egy olyan iskola, iskolarendszer
nyújthat némi reményt, ahol a természettudományos tárgyak tanításában döntő a
szerepe a kísérleteknek. S a puszta - fizikai, kémiai, élettani -
kísérleteken túl (amelyekhez persze sok ezer Muki bácsi, Vermes Miklós is
kellene) annak, hogy az oktatásban szüntelen megvilágításba kerüljön a dolgok
logikai rendje, oksági kapcsolatrendszere.
Eközben persze - és ez sem könnyű! - minden
iskolában, a világiakban és az egyháziakban egyaránt jól el kellene
különíteni a hit, illetve a vallás és a tudomány felségterületeit, amelyek
sokszor fedték át egymást károsan, ámde nem szükségszerűen. (Ehhez nyújthat
segítséget, sok más mellett, a természet Világa 1993. 4. számából egy másik
cikk, a Nobel-díjas fizikus, Richard P. Feynman A tudomány és a vallás
viszonya - Egy régi polémia új megvilágításban című előadása.)
A kívánatos iskola persze igen nehezen jöhet létre.
S az akadályok között nem csupán a kísérletes oktatás idő-, szellemitőke- és
kísérleti eszközök iránti igénye és nem is csak a hitre orientáltság diktálta
ideológiai és/vagy egyházi - valamint: politikai! - igények említendőek. Az
iskolának sokak szerint mintegy az alaptermészetéhez" tartozik, hogy
szilárd tudást kíván(na) nyújtani. Ez a törekvés pedig ámbár látszólagos, de
igen erős ellentétben látszik lenni a hiteles, a valódi tudománynak a
többszörös és minél közvetlenebb igazolás és a kételkedés joga és lehetősége
iránti igényével.
Sűrű tévhit, hogy az ifjú lelket biztos
meggyőződésben kell részesíteni. Néki nem való semmi, ami kétséget ébreszt
vagy tart fönn. Majd kételkedhet eleget felnőttkorában. Addig azonban a
tudását is és a világnézetét is lehetőleg biztos alapokra" kell
helyezni... Ez a törekvés újabb akadálya annak, hogy az a szkeptikus ifjúság
nevelődhessék, amely kevésbé van - lenne - kitéve az áltudományos halandzsáknak,
a tudomány és a sci-fi felelőtlen összezagyválásának, parafenomének
szélhámosságainak, kétesen nem bizonyított vagy éppen bizonyítottan hamis
állításokjelenségek lélekromboló hatásainak.
A napraforgó beáll az éltető fény felé. Az éltető
fény főiránya felé. Pontosan mér. Nem ámítható el. Sejtjei észlelik a számára
legkívánatosabb, leghasznosabb irányt, s ehhez ragaszkodik. Nem fordítja az
arcát reggel kelet, este nyugat felé. Az emberarc más. Az ember a napraforgót
példázataiban állhatatlan virágnak is szokta nevezni. Mily tévedés, és
mennyire igazabb az, hogy az ember maga állhatatlan és becsapható. Túl
könnyen fordul átmeneti, kósza, hamis fények szerint...
|
Megjegyzések
Megjegyzés küldése