Csorba-őrület

Mióta hazajött a falu népe az erdélyi kiruccanásból, egymást érik a csorba főzések. Hol csak otthoni próbálkozásokként, barátokat is meghívva rá, hol a kocsmában örömfőzésként. Erdélyi fotók innen-onnan:




Így a csorba-őrület szép lassan elterjedt falunkban, és kezd beépülni az alapvetően sváb lakosság étrendjébe, csakúgy, mint a miénkbe - akik gyüttmentek vónánk, ha valaki még nem tudná.
Mi, sajna nem tudtunk elmenni az ominózus kirándulásra - fáj is a szívem miatta - mert hát a saját vendéglátásunk előrébb való volt, és nemigen volt még példa arra, hogy valódi kulcsos házként működtünk volna : értsd úgy, hogy ha megérkezel, a kulcsot a zárban találod és érezd jól magad. (Az néha előfordul, hogy az érkezéskor épp nem vagyunk otthon).
Így tehát az eredeti erdélyi változatot nem kóstoltuk, és most arról ne is beszéljünk, hogy mi az eredeti, mert már állítólag a helyiek sem az eredetit főzik, láss csudát!
A receptarzenálban szinte az összes zöldségféle megtalálható már a csorba alapanyagaként, én azonban mindig úgy gondolom, hogy a kevesebb több, így a sajátomban nem vegyítettem a karalábét a káposztával stb.
A csorba állítólag a lestyántól (mezei vegeta) és a korpaciberétől kapja meg a jellegzetes ízét, s mivel ma már nemigen bíbelődnek a korpaciberével, a lestyánecet is megteszi. Vagy valamilyen más ecet. Vagy pár csepp citromlé (én ezt használtam)

Korpacibere készítése: 1 kilónyi búzakorpát 3 liter forró vízzel leöntünk, megkavargatjuk, óriás befőttes üvegbe töltjük, és teszünk a tetejére egy kenyérdarabot (kovászolunk). Kistányérral lefedve napos helyre állítjuk az ablakba. Pár nap alatt megsavanyodik, közben a keletkező habot le kell szedni. Nem árt naponta megkavargatni. Ha még lestyánt is teszünk az üvegbe, még finomabb lesz a ciberénk. 3-4 nap után leszűrve és hűtőben tárolva kb. egy hétig eláll.

Az én csorbám répából, zellerből, borsóból, paprikából , paradicsomból és gombából készült, a répát, zellert, paprikát nem röstelltem hajszálvékony csíkokra felvagdosni, a paradicsomot, gombát vékony szeletekre.
A gombóchoz a darált sertéslapockához rizst, tojást, sót, fehérborsot, zellerzöldet és csipet köményt tettem. Van aki rizs helyett zsemlemorzsával keveri ki a gombócot, ezt is ki fogom próbálni egyszer.

Az elkészítéséhez zsíron hagymát dinszteltem, majd a zöldségeket is átpirítottam benne. Felengedtem jó két liter vízzel, s amíg a forrásra vártam, meggömbölygettem a gombócokat. Olyan 2 cm átmérőjűre, mert a rizstől úgyis megnőnek. Jó sok lett,hehehe...
A felforrt levesbe a gombócok mellé sok lestyánt, fehérborsot és a legvégén petrezselyemzöldet tettem. Ja, és sót. Sparhelten készítettem, úgyhogy nincs se kis láng, se közepes tűz, erre nem tudok iránymutatást adni. Egyszer csak kész, mert megfőtt benne minden:)) Pici citromlé, és a végeredmény mennyei!
Mondhatnám azt is, hogy a román-erdélyi-székely csorba szinte ugyanaz, mint a honi húsgombócleves:)))



Megjegyzések

  1. Egy jó csorba nagyon finom tud lenni. Ezért vártam a gyimesi utakat. Emlékezetesek.

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Füstölt nyúlcomb

Nyúlszalámi

Feta sajt készítés