Vízkereszt

Ma ezzel a verssel találkoztam, és méláztam rajta egy kicsit, ezen a januári jeges-fagyos-viharos napon, s néztem kicsit utána, mi is a jelentősége a Vízkeresztnek.

Juhász Gyula: Vízkeresztre

Jövének távol, boldog Napkeletről
Három királyok, híres mágusok,
Mert hírt hallottak a csodás Gyerekről,
Kiről legenda és jóslat susog.

Ki született szegényen Betlehemben,
Kit megöletne Heródes király
S aranyat, tömjént, mirrhát lelkesedve
Hoz néki Gáspár, Menyhért, Boldizsár!

Szerecsen, indus, perzsa, mind csodálja
A Kisdedet, ki a jövő királya
S a csillagot, mely homlokán ragyog.

Ô édes, kedves. Bájolón gagyog
S egy pintyőkét néz, mely szent szeliden
A Szűz Mária vállán megpihen… 

A vízkereszt a nyugati kereszténységben a katolikus egyház egyik legfontosabb, legősibb ünnepe. A vízkereszt a háromkirályok látogatására emlékeztet, kiknek útja azt mutatja, mennyi fáradságot, kockázatot vállaltak a Jézussal való találkozásért, hogy a zsidók mellett a pogány népek is felismerték a betlehemi gyermekben az Istentől küldött megváltót.
Gáspár, Menyhért, Boldizsár: aranyat, tömjént, mirrhát vittek ajándékba a kisdednek.
A korai liturgiában az elnevezés az Úrjézus megkeresztelkedését is jelentette, aki 30 éves korában, Keresztelő Szent János által merítkezett meg a Jordán vizében, s személyes jó példájával igazolta a megtisztulni, életüket megújítani készülők magatartását.
Vízkereszthez a házak megáldása, a lakásszentelés szokása is tartozik.
Mindezeket Salgó Ferenc kanonok-plébános szavaiból mazsoláztam.

...és sok-sok családnál jelenti a vízkereszt a karácsonyi ünnepkör végét, a karácsonyfák lebontását. Így tettem én is:))

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Füstölt nyúlcomb

Nyúlszalámi

Feta sajt készítés