Szilva szezon - aszalt szilva készítés és szilvalekvár

A meleg nyár, a sok napsütés kedvezett idén a finom, mézédes gyümölcstermésnek. Az út mentén termő szilvafák - nem nemes fajtájúak, szimplán parlagiak is magas cukortartalmú gyümölcsöket termettek, nagy-nagy örömömre. Így aztán sokkal szívesebben álltam neki húsosláda mennyiségnek is.
A szilva feldolgozásának sarkalatos pontja a betakarítás után a magozás, a válogatás. Ezt régen kalákában végezték, azaz a család apraja-nagyja. Most ez mind én voltam egyszemélyben, azaz Feri bátyó is besegített egy rövid ideig meccsnézés közben, bár én a dupláját magoztam ki az övének ugyanannyi idő alatt:))
Nézte is, mitől nő olyan gyorsan az én halmom...bár a szakszerűségemet megkérdőjelezte - nem egészen értettem, az eredményt ismerve - mármint hogy miért késsel magozok? Hát csak. Mert sokkal könnyebb késsel felhasítani a szilvát és ha kell, a kés hegyével picit megsegíteni a mag távozását...Széles, lapos ujjal, tövig vágott körömmel szerintem nehezebb, de nem vitatkoztam, hisz az eredmény engem igazolt:))
Azért ez türelemjáték, lássuk be. Kell hozzá egy kis elhivatottság, egy-egy szelet ízletes lekváros kenyér, szilvalekváros gombóc vizionálása...
Addig amíg az üzletek polcain, a termelői piacokon hozzáférhetőek a mások által - vagy épp gyárilag előállított lekvárok, (és amíg ezt meg is tudjuk vásárolni) addig okafogyottá válik, hogy miért is álljunk neki sok-sok kiló gyümölcs eltevésének.
Máshogy, más terminus szerint élünk, sokszor még vidéken is. Azonban azt látom, hogy egyre nő az igény a "sajáterős" termékek iránt, és ha még koptatják is a kistermelői, őstermelői, manufaktura fogalmakat - sajnos, sok a visszaélés vele - mi mégis megörvendeztetjük csekély portékánkkal magunkat és a hozzánk látogató vendégeket is.
Most a cukor nélküli szilvalekvár mellett,aszalt szilva  készült, sima és dióval töltött változatban.
Néhány mozzanat a szilva feldolgozásról, képekben:




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Füstölt nyúlcomb

Nyúlszalámi

Feta sajt készítés