Túró, és mellékterméke, az orda

Még mindig nem tudok sajtgyártáshoz elegendő tejet fejni a két kecskétől - egész pontosan csak egytől, Tincsőtől, mivel Ibit a két gidácska kifosztja teljesen...Így megvásárolom a szomszéd falu tehenészetének tejét és abból próbálom a termékskálámat bővíteni. Most túrót gyártottam belőle.
A Wikipédia az alábbiakat közli velünk a túróról:
A túró egy lágy aludttejrögökből álló, fehér színű tejtermék, mely a lefölözött aludttej felforralása után kicsapódó kazein. Íze kissé savanykás. Leszűrése után puha, fehér darabkákból áll, sokféleképpen feldolgozható. Tehén- vagy juhtejből készítenek túrót. Élettani szempontból a túró értéke hasonló a többi ‎tejsavbaktérium-kultúrával előállított tejtermékéhez. Alacsony ‎zsírtartalma miatt viszonylag sok magas biológiai értékű ‎fehérjét, valamint kalciumot és foszfort is tartalmaz, alacsony energiatartalma miatt mindenkinek – különösen ‎idősebb embereknek és fogyókúrás étrenden lévőknek – ‎javasolt a fogyasztása. A túró rendkívül könnyen emészthető, ‎ezért felbecsülhetetlen szerepe van a gyógyításban, különösen ‎a májproblémákkal küzdő emberek esetén. Készítése házilag ‎úgy történik, hogy 1 liter tejet egy éjszakára hagyni kell ‎megaludni meleg helyen, másnap megmelegíteni de nem forralni és egy tiszta kendőbe bele kell ‎kötni az aludttejet és felakasztani. Miután az összes savó ‎kicsöpögött belőle, a kendőben visszamarad a házitúró.
 Ehhez igazából csak annyit fűznék hozzá, hogy az alvadást baktériumkultúrával és oltóenzimmel segítettem tökéletesre, de akinek ilyen nincs, az kövesse a fenti útmutatót. Mindenképpen érdemes a túró házi előállításával próbálkozni - természetesen csak fejt tejből -, hisz sokkal zamatosabb, lágyabb minőséget tudunk kihozni a boltban kaphatónál. Gondolom, aki egyszer kipróbálja, az már nem cseréli le másra...
Esti fotó a szétterített, még a csurgatás fázisában lévő túróról, és másnap egy friss, rozsos kenyér kíséretében a reggelinket képezte. Felséges volt!

A túró savóját sem kell kidobni, ebből is lehet elemózsiát csinálni, mégpedig úgy, hogy felhevítjük 95 fokra, és állni hagyjuk, hogy a maradék fehérjerészecskék össze tudjanak tapadni, és a felszínre feljöjjenek. Én egy éjszakát vártam vele és másnap szűrtem le az ordát, amit több órán csöpögtettem. Végül úgy döntöttem, hogy édességet készítek belőle a következő recept alapján:
  - 40 dkg ordához egy evőkanál kakaót kevertem, valamint
-  1 ek. mézet
- 1 zacskó vanillincukrot
- pár csepp citromlevet
- és előzőleg langyos vízbe áztatott 1 ek. mazsolát.
Villával krémesre kevertem. Ez a krém kiváló például tiramisu tölteléknek. A családom elégedett végigkóstoltatása után a bendőmben végezte...


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Füstölt nyúlcomb

Nyúlszalámi

Feta sajt készítés